Poradnik fotograficzny dla każdego – czyli w pogoni za pięknym zdjęciem! Cz2

by Home on the Hill
16 komentarzy

plakat

Fotografia to niesamowita przygoda i frajda. Warto pogłębiać swoja wiedzę, rozwijać się, i jak najwięcej ćwiczyć. Niosę Wam kolejną część naszego poradnika fotograficznego. Ostatnio mogliście przeczytać porady dotyczące sprzętu i podstawy, który każdy powinien znać chcąc rozwijać swoje umiejętności. Dziś wchodzimy na trochę wyższy poziom i bierzemy się za tryb manualny. W tej części poznacie tajniki ISO, migawki, przysłony i wszystkiego tego, czego znajomość przybliży Was do robienia lepszych zdjęć. Gotowi?:) To zaczynamy!

Poradnik fotograficzny dla każdego – czyli w pogoni za pięknym zdjęciem! Cz2

Tryb manualny, nie musi być trudny!

Niewątpliwie najłatwiej robić zdjęcia przy użyciu trybu automatycznego, jednakże nie zawsze takie zdjęcia wyglądają tak jakbyśmy tego chcieli. Są często za ciemne lub za mało ostre, albo tło nie jest rozmyte tak jak sobie wymyśliliśmy. Z pomocą przychodzi tryb manualny w aparacie. Oczywiście nie każdy aparat taki tryb posiada lub nie będzie miał wszystkich funkcji, które możemy ręcznie ustawić, ale zdecydowana większość modeli na rynku (zwłaszcza lustrzanek) taką możliwość nam daje. Aby wiedzieć jak obsługiwać tryb manualny należy poznać jego kilka funkcji.

Czas otwarcia migawki

Migawka to ta część aparatu, która otwiera się w momencie wykonywania zdjęcia by uchwycić na matrycy obraz, który fotografujemy. W aparacie możemy ustawiać ręcznie czas na jak długo chcemy ją otworzyć. Gdy zdjęcie wykonujemy z ręki i chcemy by było ostre, to musimy się postarać by migawka została otwarta jak najkrócej. Jeżeli fotografujemy z ręki to bardzo wątpliwe, iż uda nam się wykonać ostre zdjęcie przy czasie otwarcia migawki np. 1/4 s. Im krócej tym lepiej. Dobrą jakość można uzyskać już przy wartościach 1/30 i wyżej. Jedynym z wyjątków stanowią zdjęcia np. w nocy lub wodospadów, gdy chcemy uzyskać efekt rozmazanych ruchomych obiektów. Wtedy czas naświetlania może być zdecydowanie dłuższy.

Światłomierz

Jak sama nazwa wskazuje, to miernik światła w otoczeniu oraz podanie nam informacji o tym czy stosując dany czas otwarcia migawki i przysłony zdjęcie będzie idealnie doświetlone tzn. nieprześwietlone i nie za ciemne. Kiedy wartość jest po środku to zazwyczaj zdjęcie wyjdzie takie, jakie powinno. Jeżeli będzie wartością ujemną to zdjęcie będzie za ciemne, gdy dodatnie to za jasne. Jednakże nie zawsze należy się do tej wartości sztywno stosować, o czym piszemy poniżej.

ŚWIATŁOMIERZ

 

Ekspozycja (EV) i histogram

Ekspozycja to inaczej czas otwarcia migawki, jednakże tutaj pomówmy o tym jak go używać. W trybie automatycznym aparat stara się uzyskiwać jak najkrótsze czasy otwarcia migawki, ale nie zawsze dla nas będzie to korzystne. Przykładem niech będą zdjęcia mieszkania na naszym blogu. Często pytacie jak robimy to, że są one tak jasne etc.  Przede wszystkim kontrolując czas naświetlania zdjęcia. Nieraz, gdy wykonamy zdjęcie w wartości tzw. idealnej to pojawiają się duże cienie na zdjęciu i mieszkanie wygląda ponuro. Wtedy po prostu otwieramy migawkę trochę dłużej od czasu wskazanego na światłomierzu, jako idealnego i cienie znikają. Trzeba jednak bardzo uważać by zdjęcia nie prześwietlić i nie uzyskać samych białych plam.

Poniżej przykład zdjęcia gdzie wartość ekspozycji jest za niska oraz za wysoka.

ekspozycja

Histogram to z kolei funkcja, w którą są wyposażone niektóre aparaty (zazwyczaj lustrzanki). To taki rozbudowany światłomierz, informacja, która pozwoli nam zobaczyć nawet przed wykonaniem zdjęcia czy czarne jest czarnym, a białe białym i czy żaden z tych kolorów nie przeważa na zdjęciu. Histogram powinien być ustawiony tak by wyglądał jak pagórek. Gdy przypomina skalne urwisko to zazwyczaj oznacza zdjęcie prześwietlone, (jeżeli jest po prawej stronie) lub za ciemne, (jeżeli jest po lewej).

HISTOGRAM

ISO

Magiczny skrót, który może zepsuć nawet najlepsze zdjęcie. ISO to nic innego jak czułość matrycy aparatu. Kiedyś, gdy nie było aparatów cyfrowych, ISO oznaczało czułość danej kliszy, dzięki czemu mogliśmy stosować ich różne rodzaje w zależności od tego, jakie zdjęcia będziemy wykonywać. Przykładowo, kiedy wiedzieliśmy, że będziemy fotografować w słoneczny dzień to wybieraliśmy kliszę z niskim ISO 100. Dziś dzięki aparatom cyfrowym nie musimy przekładać kliszy, a jedynie zmienić tą czułość w ustawieniach aparatu. Należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

Im wyższa wartość ISO tym potrzebujemy krócej otworzyć migawkę w aparacie by wykonać zdjęcia.

Wraz ze wzrostem czułości matrycy spadają drastycznie takie parametry, jak jakość koloru czy ostrości, zwłaszcza przy wartościach powyżej 1600.

Im niższe ISO tym zdjęcie będzie bardziej ostre, żywe.

Jak używać tego w praktyce? Jeżeli wykonujemy portret przy dobrym oświetleniu (np. na dworze lub używając lamp) ustawiamy jak najniższe ISO, czyli ISO, 100/200. Kiedy chcemy wykonać zdjęcie w pomieszczeniu słabo doświetlonym używamy większej czułości, na tyle dużej by czas otwarcia migawki pozwalał na ostre zdjęcie wykonywane z ręki. Patrzymy wtedy na światłomierz na naszym aparacie i staramy się uzyskać wartości bliskie środka skali. Jednakże, jeżeli posiadamy statyw, możemy pozwolić sobie na dłuższe otwarcie migawki przy niższej wartości ISO.

Poniżej możecie zobaczyć dwa zdjęcia. Pierwsze wykonane w niskim ISO o wartości 100, gdzie na przybliżeniu zdjęcie jest nadal w miarę ostre i nie ma dużego ziarna, oraz drugie z bardzo wysokim ISO 3200 oraz bardzo ziarnistym przybliżeniu.

NISKIE ISO WYSOKIE ISO

Przysłona

Najkrócej mówiąc przysłona to część obiektywu decydująca o tym ile światła w danym momencie wpadnie do środka. Działa trochę jak żaluzje w oknach, mocniej przykręcone wpuszczą mniej światła do pokoju, szeroko otwarte oświetlą go wyraźnie. No dobrze, ale, po co nam to ustawiać? Pewnie nie raz chcieliście by na waszym zdjęciu dany przedmiot lub osoba było ostre a tło rozmazane, lub gdy jesteście na wycieczce i na niebie słońce stoi w zenicie to zdjęcia nie do końca wychodzą ostre. Zatem należy zapamiętać dość prostą zasadę. Jeżeli skupiamy się na jednym planie, a reszta ma być rozmyta to należy ustawić przysłonę na najniższą dostępną wartość w obiektywie np. f/2.8 a ogniskową aparatu, (czyli zoom/przybliżenie) w miarę możliwości jak największą. Kiedy jesteśmy w plenerze i robimy zdjęcia w słoneczny dzień, to ustawiajmy wartość przysłony nawet na wartości f/15 i więcej. Pamiętajcie jednak, że powyższe zasady mogą się trochę różnić gdy fotografujemy wewnątrz mieszkania. Mamy tutaj do czynienia z mniej intensywnym światłem niż te na zewnątrz i przysłonę możemy otworzyć znacznie bardziej. Wtedy by uzyskać dużą głębię ostrości, można próbować na niskich wartościach przysłony. W naszym przypadku, dzięki obiektywowi ze stałym światłem f/2.8 na każdej długości przybliżenia możemy takie zdjęcia wykonać właśnie na tej wartości. W Waszych aparatach/obiektywach może to być wartość wyższa.

Na przykładach poniżej widzicie zdjęcie wykonane z mocno otwartą przysłoną oraz dużym zbliżeniem gdzie tło jest rozmazane. Drugie zdjęcie jest przykładem na wykonanie zdjęć na zewnątrz gdzie mocniej przymykamy przysłonę i nie korzystamy z dużego przybliżenia. Ostanie z kolei pokazuję zdjęcie wewnątrz mieszkania gdzie uzyskujemy dużą głębię ostrości przy niskiej przysłonie. Jak widzicie możliwości jest wiele i musicie sami po próbować z różnymi ustawieniami, aż znajdziecie te odpowiednie.
mała głębia ostrości outdoor f22 inter

Balans bieli

Najczęściej aparaty ustawiają ją automatycznie i wychodzi im to całkiem dobrze, jednakże jeżeli chcemy mieć kontrolę również nad temperaturą kolorów na zdjęciu to możemy poustawiać to ręcznie. Przykładem takiego zdjęcia niech będzie zachód słońca, który finalnie często wychodzi nie tak jakbyśmy tego oczekiwali. No bo jak to tak, że jest błękitne niebo na zdjęciu, gdy my widzimy je w rzeczywistości skąpane w promieniach zachodzącego słońca.
ZŁY BALANS BIELI

DOBRY BALANS BIELI

W tej części poradnika poznaliście podstawowe ustawienia manualne aparatu, które pomogą Wam zapanować nad aparatem i wykonywać idealne zdjęcia. Jeżeli nie macie trybu manualnego to i tak pomogą Wam te wskazówki lepiej zrozumieć, co dzieję się gdy wciskacie spust migawki.

W następnej części poradnika skupimy się na idealnym ustawieniu wysokości aparatu do fotografowanego obiektu, pomysłach na wybór tematu oraz przygotowaniu się do zrobienia idealnego zdjęcia.


Pierwsza część poradnika fotograficznego, czyli w pogoni za pięknym zdjęciem!

Zobacz również

16 komentarzy

asia 5 września, 2016 - 9:21 am

Bardzo przydatny poradnik, dziękuję i czekam na więcej

Odpowiedz
Debbie 5 września, 2016 - 9:38 am

Super! bardzo przystępnie wyjaśnione kwestie trybu manualnego:) z niecierpliwością czekam na następną cześć! Uściski!

Odpowiedz
Kaja 5 września, 2016 - 9:46 am

To zdjęcie pod koniec wpisu z Twojego salonu zrobiłaś z przysłoną 2.8? Żebym wszystko miała ostre muszę ustawić przy najmniej 5.6, jak to zrobiłaś? 🙂

Odpowiedz
Home on the Hill 5 września, 2016 - 9:52 am

My mamy obiektyw SIGMA ze stałym światłem na każdej ogniskowej f/2.8. Naprawdę polecam do zdjęć wewnątrz gdzie ważna jest jak największa ilość światła w aparacie. Pozdrawiam:)

Odpowiedz
Kaja 5 września, 2016 - 9:58 am

Super to wyszło 🙂 We wnętrzach jednak muszę trochę przymknąć przy szerokich kadrach, ale detale to co innego 😉

Odpowiedz
Waszti, So Very Me and Home 5 września, 2016 - 10:53 am

Dzięki. Przyda się.

Odpowiedz
Patrycja 5 września, 2016 - 11:10 am

Wielkie dzięki za powtórkę. Czekam z niecierpliwością na kolejną część, bo właśnie z perspektywą mam problemy, szczególnie we wnętrzach.

Odpowiedz
Ale tu Ładnie 5 września, 2016 - 1:06 pm

Dzięki za kolejną część. Idealne kompendium wiedzy, inaczej do takich informacji musiałabym kilka dni przekopywać się przez internet.

Odpowiedz
Mac 5 września, 2016 - 1:34 pm

Czegoś tu nie rozumiem – w jednym miejscu piszesz, że aby uzyskać małą głębię ostrości (rozmyte tło), należy dać jak najmniejszą przysłonę np. f/2.8. OK. Nijak mi to nie pasuje do opisu zdjęć – ” zdjęcie wykonane z mocno przymkniętą przysłoną (przymknięta, czyli chyba duża wartość f?) oraz dużym zbliżeniem gdzie tło jest rozmazane oraz drugie z przysłoną niską o wartości f/2.8 gdzie każdy plan zdjęcia posiada głębie ostrości.”

Odpowiedz
Home on the Hill 5 września, 2016 - 1:49 pm

Już tłumaczę: drugie zdjęcie nie dotyczy przypadku opisanego wcześniej, gdzie było opisane jak wykonać zdjęcie na zewnątrz w słoneczny dzień. We wnętrzach najlepiej dążyć do wykonania zdjęć z jak największą ilością światła i otwierać przysłonę na tyle mocno aby wykonać zdjęcie zarówno jasne jak i ostre. Jednakże, jak już było wspomniane wyżej, nie każdym obiektywem da się uzyskać taką ostrość na F/2.8, czasem może być konieczność przymknięcia przysłony trochę mocniej. Mam nadzieję, że udało mi się odpowiedzieć wyczerpująco na Twoje pytanie:) Pozdrawiam serdecznie.

Odpowiedz
Mac 5 września, 2016 - 2:52 pm

Chyba jednak bardziej się czepiam pierwszego zdjęcia:) „Jeżeli skupiamy się na jednym planie, a reszta ma być rozmyta to należy ustawić przysłonę na najniższą dostępną wartość w obiektywie np. f/2.8”, „widzicie zdjęcie wykonane z mocno przymkniętą przysłoną oraz dużym zbliżeniem gdzie tło jest rozmazane” – coś tu nie gra…

Odpowiedz
Home on the Hill 5 września, 2016 - 3:41 pm

Dzięki za czujność! Poprawiliśmy błąd i tekst by był bardziej czytelny. Pozdrawiam serdecznie:)

Odpowiedz
aldia.arcadia 5 września, 2016 - 2:11 pm

Ja zawsze metodą prób i błedów i coś tam nacykam 🙂 a przyznam, że tu pokazane zdjecie ze złym balansem bieli podoba mi sie bardziej 😉

Odpowiedz
shabbysochic 5 września, 2016 - 10:32 pm

Kurdę zanosi się na ostre ćwiczenia z moja lustrzanką 🙂 Mam nadzieję ogarnąć tryb manualny 🙂

Odpowiedz
Nefertari 11 września, 2016 - 9:50 pm

Dzięki za wskazówki! 🙂

Odpowiedz
Aleksandra 29 grudnia, 2016 - 11:30 pm

Dziękuję, bardzo się przyda.

Odpowiedz

Zostaw komentarz

Drogi Czytelniku, Chcielibyśmy poinformować, iż zaktualizowaliśmy naszą Politykę Prywatności. W tym dokumencie dowiesz się jakie dane osobowe mogą być przetwarzane oraz w jakim celu to robimy. Znajdziesz również informację jakie prawa przysługują Tobie w związku z przetwarzaniem danych. Aby móc w pełni korzystać z naszej strony, prosimy Ciebie o akceptację naszej Polityki Prywatności. Akceptuję Czytaj więcej